Forskningsstationen

Plats: Hökarängen, Stockholm
Typ: Gästbostad, utställningsrum
År: 2020/20121 Arkitektteam Spridd: Ansvarig, Klas Ruin, handläggande, Aron Fidjeland, medverkande Astrid Stenberg, senior arkitekt Ola Broms-Wessel
Beställare: Konsthall C

Foto: Antonius van Arkel

Tempel C är en gästbostad och ett utställningsrum belägen i trädgården till ett egnahemshus i Hökarängen. Under 2015-17 bedrev Konsthall C i Hökarängen utställningsprogrammet Home Works, som undersökte frågor kring hushållsarbete och hemmets politik. Många av produktionerna inom Home Works handlade om att ge konstnärer möjlighet att vistas i Hökarängen under en längre period för att utveckla projekt i nära koppling till konsthallen och dess närmiljö; något som är både dyrt och fysiskt svårt, i en tid då Stockholm står inför en stor bostadsbrist. Många av konstnärerna var tvungna att bo långt från konsthallen och kunde därmed bara närma sig området genom ett utifrånperspektiv.

Att bygga en forskningsstation i form av en attefallare kom till genom diskussioner mellan Bostadsföreningen Trädgårdsstaden, Hökarängens Stadsdelsråd och Konsthall C. Tanken var att bygga ett kombinerat konstnärsresidens och utställningsrum hos någon intresserad privat granne i närheten av Konsthall C. Tidigt startades ett samarbete med arkitektkontoret Spridd som även var med och utvecklade andra delar inom projektet Bomassan under 2018. 

Forskningsstationen Tempel C är uppförd  i samarbete med familjen som bor på fastigheten och upplåtelseavtalet mellan konsthallen och villaägaren är en helt ny form av juridiskt avtal som löser upp gränsen mellan privatbostaden och en publik institution. De första åtta åren är byggnaden en satellit till Konsthall C med funktionen att rymma såväl en gästbostad för besökande konstnärer och forskare som tillfällig plats för utställningar inom ramen för programmet med konstnärsresidens. Projektet är ett praktiskt experiment och ett led i Konsthall C:s arbete med att förena konst, stadsplanering och lokal samverkan. Projektet har velat utforska lokala samverkansmodeller, för att belysa hur samarbeten mellan kulturorganisationer och civilsamhället kan vidareutvecklas. 

Det lilla Attefallformatet till trots anstränger sig byggnaden att ikläda sig en större kostym, värdig en offentlig institution. Välkända arkitektoniska lösningar som signerad tempelgavel, monumental trappa, torg, symmetrisk gestaltning och en putsad fasad som efterliknar våningshöga tusenåriga stenblock är verktygen som aktiveras.  Likt en förtrollad Don Quijote, är målsättningen bakom gestaltningen av Tempel C att bryta sig ur platsens förutbestämda och alldagliga roll av enkel carport intill egnahemshuset och istället kräva sin tillhörighet till en upphöjd offentlighet. Interiörens kompakta planering inhyser den autonoma bostadens alla basala funktioner som kök, badrum och sovplats, men träder tillbaka till förmån för en grå och elegant opersonlig offentlighet. Den bakre gavelfasaden mot trädgården är identisk med gatufasaden med undantaget att ett D i relief återfinns på platsen för framsidans C, ett införlivat spår av sponsring från byggentreprenören Dekorverket som fullt ut ledsagade Tempel C till färdigställandet. 

Läs mer:
Arkitektur nr 4 / 2022