Mötesplats mariatorget

Plats: Mariatorget, Stockholm
Funktion: Stockholms Stadsmissions nya mötesplats  
Typ: Vinst i tävling, färdigställt projekt
År: Tävlingsvinst 2017, invigning 2022
Priser: Vinnare av ROT-priset 2023, nominerad till Kasper Salinpriset 2023, nominerad till Mies van de Rohe-priset 2023.
Foto: Johan Dehlin

Mötesplats Mariatorget blev tilldelat ROT-priset 2023! Priset delas ut årligen av Stockholms Byggmästareförening till årets bäst genomförda renoveringsprojekt.

Byggnaden var också nominerad till Kasper Salinpriset 2023. Att ett ombyggnadsprojekt blir nominerat till priset, som historiskt fokuserat på ny- snarare än ombyggnation, är ett tecken i tiden. Projektet är också en av de mest omfattande ombyggnationer som gjorts av en kyrkobyggnad i vår tid med bibehållen kyrklig funktion. Stockholm Stadsmission fokuserar i sin verksamhet på återbruk och second hand i vid mening; av bruksföremål och samtidigt med en social agenda med målet är att allt och alla har rätt till en andra chans – oavsett nivå på slitage. Ombyggnadsprojektets högt ställda mål om återbruk av kyrkan från 1870-talet fick genom kopplingen till Stadsmissionens mål en fördjupad relevans.  

“Utöver att vara en unik och vacker byggnad har dess utformning och rum skapats med våra besökares behov i centrum. Genom ombyggnationen har byggnaden fått nytt liv och blivit en plats för möten, gemenskap, samhällsengagemang och kulturupplevelser – en plats som förkroppsligar vår vision om ett mänskligare samhälle för alla. Vi är oerhört stolta och tacksamma över ett gott samarbete med Spridd som hjälpt oss förverkliga vår vision om en mötesplats för alla” säger Åsa Paborn direktor Stockholms Stadsmission.

Två torg

En bärande idé i projektet är de två nya öppna och flexibla torg som ombyggnationen erbjuder: ett yttre torg som är en mötesplats där stadens puls möter Stockholms Stadsmissions verksamhet samt ett interiört torg där kyrksalen blir ett samlande nav kring vilket nya rum, matsal och arbetsplatser grupperas. Ombyggnationen har givit rum för små och stora grupper att mötas i ändamålsenliga lokaler, bra arbetsplatser för de som arbetar i byggnaden och en stor flexibilitet till verksamhetens många delar. Omgestaltningen går i dialog med den befintliga byggnaden och ger plats för anspråkslösa möten samtidigt som andligheten i dagens byggnad behålls.

Det yttre torget

I fastighetens hörn, mellan Mariatorget och St Paulsgatan, återfinns ett nytt publikt stenlagt torg där köksbordet i ek är en samlingspunkt. Torget är utformat för maximal tillgänglighet, för de som besöker stadsmissionen med ett ärende men även för förbipasserande som tar en genväg under de upplysta träden mellan Mariatorget och St Paulsgatan. Bordets höjd skiftar mellan 100 cm över mark i lågpunkten och 45 cm vid högpunkten eftersom torgytan sluttar upp mot entrén. Detta möjliggör skiftande användning från barhöjd till sittplatser för små barn, en möbel som bjuder in till samvaro kring mat, lek och föreställningar av skilda slag.

Det inre torget

Sankt Paulskyrkan kännetecknades i sin orginalutformning av en tydlig uppdelning mellan den större kyrkosalen och en serie avskilda mindre stödjande rum och funktioner. Omgestaltningen har utnyttjat kyrkosalens rumsliga kvalitéer, rymd och andlighet för ett stort samlande centralrum, ett inre torg kring vilket nya gallerier ger plats för nya, mindre, avskiljbara rum på nya våningsplan som också integreras med befintliga rum på de två övre planen i väster. Kyrkorummet förvandlas därmed från att vara ett avskilt rum till att bli ett nav i byggnaden, ett nytt inre samlande torgrum som berikar hela stadsmissionens verksamhet. Här kan upp till 200 personer samlas samtidigt.

Arkitektur – en ny nygotik

Ombyggnationen innebär en radikal omvandling av kyrkorummet som delvis profaniserats genom vridningen av hela kyrkorummet och de nya vardagliga funktioner och rum som tillförts. Samtidigt innehåller omvandlingen en motsatt rörelse mot en ny sakralitet och en fritt gestaltad återkoppling till den nygotiska originalarkitekturen vars inklädnad, ytskikt och nyansrika färgsättning utraderats under tidigare ombyggnationer - en ny nygotik, 140 år efter nygotikens stilperiod och kyrkans tillkomst. Nya byggnadsdelar som tillförs i kyrkan och den befintliga arkitekturen har omgestaltats i nära dialog med den nygotiska originalarkitekturen. De nybyggda speglade gallerivåningarna mot det inre torget etablerar ett rytmiskt samspel med kyrksalens fönsterordning. De nya gallerifasadernas tredelning återspeglas i originalarkitekturens tre fönsterpartier och tillsammans bildas en ny symmetrisk helhet där ett riktningslöst kvadratiskt rum ersätter originalets öst-västriktade långsmala kyrkorum. Befintliga byggnadselement som takstolar, kapitäl, pilastrar och lampetter omplaceras eller byggs om och reaktiveras i en helt ny rumsordning och ythantering. Altarlägets befintliga centralposition i väster ersätts av en ny scenplacering med de norrvända nygotiska fönstren som fond, ett symboliskt mindre sakralt fondmotiv som bättre tjänar Stadsmissionens värdegrund i vår tid och rummets nya förutsättningar. Målsättningen har varit att bibehålla rummets sakrala kvalitet och samtidigt hitta ett nytt passande tilltal som också flödes- och funktionsmässigt bättre nyttjar byggnadens förutsättningar.

Centrala gestaltningsmässiga vägval har som målsättning att undvika dramatiska möten mellan befintliga och nya byggnadsdelar, rum och ytskikt. Istället har önskan varit att slutresultatet ska upplevas som en ny helhet, där nytt och gammalt är sammanflätat.

Inredning

Spridd har ansvarat för all fast och lös inredning. Den nya färgsättningen tar delvis stöd från byggnadens historiska utformning som kraftigt förändrats under åren med tillförda ytskikt av masonit och justeringar av karaktärskarka listverk. Nya ytskikt följer en ljusare tre-tons kulörskala i bränd umbra med linoljemåleri av ytterväggens insida och snickerier med en kalkbaserad stucco lustro för de nya invändiga gallerifasaderna. Textilier spelar en viktig roll akustiskt och som verktyg att styra de små rummens åtskildhet individuellt. Stolar och bord av Åke Axelsson tar upp ett spektra i fyra ljusa kulörta kulörer som återfinns i de färgade glasen i kyrkans orginalfönster. Den nygotiska altaruppsatsen i fyra delar har reaktiverats som en ”remake” med nya funktioner som stödjande mobila möbler för verksamheten. Nya golv är utförda i massiv ek på det inre torget och i Lillkyrkan på den tidigare orgelläktaren. Golv i matsal och entré är utsatta för hårt slitage och har ett terrazzogolv på ett nytt betongbjälklag. Ombyggnationen är utförd för att klara av mkt högt ställda krav på luftklimat, akustik och energiprestanda med ett 100-årigt livsperspektiv där en central utmaning varit samordning av olika tekniska system på en begränsad yta. 

Samarbeten  

Kontoret har haft glädjen att tillsammans med lyhörda och intelligenta samarbetspartners arbeta med den mest omfattande ombyggnationen av en kyrka som gjorts på lång tid. Tack till KFS Kyrkans Fastighetssamverkan med Sven Löfvenberg i spetsen, Byggnadsantikvarie Max Laserna, Kvarteret konstruktörer, Land Arkitektur, Konstnär Stina Wirsen, Mono+ för ljud och ljus, Håkan Klasson VVS, Roslagens plåtkonsult och proffsiga M3 Bygg med alla deras kunniga underkonsulter och många andra inte namngivna.  Spridd har bemannat projektet med ansvarig arkitekt Klas Ruin, senior medverkande Ola Broms Wessel, handläggare hus Jakob Wiklander, handläggande inredning Winnie Westerlund och Hanieh Heidarabadi, medverkande under olika faser Johan Löwstett, Dajana Hercigonja Pudak, Astrid Stenberg, Aron Fidjeland och Tanima Sonar.  

Länk till pressmaterial